Vad innebär Apportemission?
En apportemission är, till skillnad från en nyemission där man säljer nya aktier för kapital, när man skapar nya aktier i ett företag för att få betalt i en tillgång. Denna tillgång som företaget får i utbyte mot sina nyemitterade aktier kan vara allt från aktier i ett annat bolag, fastigheter, patent eller i princip vad som helst.
Apportemission – djupare förklaring
Vid en traditionell nyemission skapar ett aktiebolag nya aktier. Orsaken till att man producerar dessa nya aktier kan ha olika bakgrund. Men vanligtvis gör man detta för att man vill ta in mer kapital i företaget. Företaget säljer alltså de nya aktierna till investerare som köper dem för pengar.
Detta gör att befintliga aktieägare blir utspädda, när fler aktier produceras i ett företag står varje aktie i bolagen för en mindre kakbit i företaget. Men och andra sidan kan företaget med sitt nya kapital finansiera tillväxt eller andra projekt.
När ett företag istället gör en apportemission byter företaget de nyproducerade aktierna mot tillgångar från sin motpart. Alltså, som tidigare nämnt, får företaget någon typ av tillgång såsom aktier istället för pengar.
Varför gör man en Apportemission?
Att göra en apportemission är en klassisk strategi för att köpa upp andra företag. Istället för att behöva betala pengar för att köpa upp en branschkollega eller ett annat företag, kan man istället producera nya aktier i moderbolaget som ägarna i det köpta företaget får som betalning.
På detta sätt får ägarna i bolaget som köpts upp en andel i det större och ofta starkare företag som skapas vid förvärvet.
Det kan liknas lite vid en byteshandel där både köpare och säljare får en potentiell uppsida. Företaget som förvärvar det andra får lättare att expandera medan det köpta företagets ägare kan följa med på resan.
Eftersom att det köpta företagets värde blir absorberat av det förvärvande företaget fungerar det alltså att byta bort antalet aktier (i det förvärvande företaget) som motsvarar det köpta företagets värde. På så sätt undviker man att behöva betala några pengar för förvärvet.
Exempel Apportemission
Ett exempel på en apportemission var när det nya börsbolaget Greenmerc, som äger kryptobörsen Trijo, emitterade nya aktier för att betala för förvärvet av Northcrypto Oy. Greenmerc köpte Northcrypto genom att dela ut nya aktier i Greenmerc till Nortcryptos dåvarande ägare.
Att ta med dig
Apportemissioner är när ett företag producerar nya aktier och byter bort dessa mot en tillgång. Tillgången kan vara i princip vad som helst men innefattar ofta aktier eller fastigheter. Det är ett smart sätt för företag att expandera genom förvärv och kräver inga pengar. Det negativa med en apportemission är att befintliga aktieägare blir utspädda.