För något år sedan gick det stora amerikanska förbrukningsmaterialföretaget ut med att de kommer att göra en avknoppning av deras glassverksamhet. Under glassegmentet ingår stora varumärken som mer eller mindre alla känner till såsom Magnum och Ben & Jerry’s.
Företaget vill avknoppa segmentet då de anser att glassverksamheten tar kraft från resterande del av konglomeratet. Man vill lyckas knoppa av segmentet under 2025.
Genom att läsa boken One up on Wallstreet, skriven av Peter Lynch, får vi reda på att spinoffs (avknoppningar) ofta är investeringar som ger bra avkastning. Detta eftersom att det ger både huvudverksamheten och avknoppningen möjligheten att fokusera på sina huvudverksamheter, utan att störas av varandra. Vilket i sin tur leder till att verksamheterna kan prestera bättre.
Det är lite som att klippa av en fotboja från en löpare. Löparen får då möjligheten att springa i dennes egna tempo utan att ha en ansträngande vikt runt benet. Detta gör denna avknoppning väldigt spännande.
Glassverksamheten kommer få möjligheten att fokusera ostört på det den gör bäst, producera utsökt glass. Respektive varumärke kommer få djupdyka ännu mer i sin verksamhet och ha en ledning ovanför sig som endast fokuserar på glassbranschen, något som med stor sannolikhet kommer att vara otroligt nyttigt.
En tråkig faktor med avknoppningen är att glassbranschen har starka säsonger. Detta kommer göra det svårt att följa det nya glassföretaget på kort sikt, det kommer alltså ta ett tag för investerare att mäta vilken effekt avknoppningen kommer att ha på företaget.
Men i och med att Unilevers glassportfölj består av de (argumenterbart) starkaste glassproducenterna på planeten, Peter Lynchs tidigare iakttagelser kring avknoppningar, att folk inte verkar spara in på glasspengar när tiderna är hårda samt att glassverksamheten gör bra ifrån sig är kommer denna avknoppning bli ett väldigt spännande investeringstillfälle.